JUF SOPHIE

Wie is Juf Sophie?

Ik ben juf Sophie en ik kom uit Wageningen. Na de middelbare school wist ik één ding zeker: ik wilde iets betekenen voor kinderen. Ik ging Pedagogiek studeren en had daarbij de mogelijkheid om onderzoek te doen en stage te lopen in Peru en Argentinië, in een kinderziekenhuis/revalidatiekliniek en een opvangcentrum voor straatkinderen met hiv. Vanaf het moment dat ik Vrijeschool Pabo studeerde, stond ik voor de klas als invalleerkracht. Ik koos specifiek voor deze pabo vanwege de enorme rijkdom aan kunstzinnigheid en creativiteit die mij werd aangeboden. Ik leerde om muziek, beweging en natuur in mijn lessen te integreren, wat goed bleek te werken. Ik houd van zang, dans en drama. 
    Afbeelding van Prawny via Pixabay

    Veilig en vertrouwd

    Als kleuterleerkracht in het basisonderwijs onderscheid ik mijzelf door op een natuurlijke manier een veilig en vertrouwd klimaat te creëren voor het jonge kind. Dit is tenslotte een voorwaarde om te kunnen spelen en leren. Wérkelijke aandacht voor dat wat ik in de klas doe, vind ik van essentieel belang, of dat nou bij een taalactiviteit, een muziekles of een kringgesprek is. Ik sluit graag aan op de natuurlijke drang van het kind om nieuwe dingen in zich op te nemen en vol enthousiasme en verwondering de wereld te aanschouwen.
    Afbeelding van Oberholster Venita via Pixabay

    Opleiding en ervaring

    De volgende studies heb ik tot nu toe afgerond: Pedagogiek, Vrijeschool Pabo en Humanistiek. De talen die ik spreek, zijn: Nederlands (moedertaal), Spaans (uitstekend), Engels (goed), Duits (redelijk) en Frans (matig). Taal is belangrijk voor mij en dat straal ik ook uit tijdens mijn lessen. Graag vertel ik sprookjes by heart (*) met rijk taalgebruik en leer kinderen gedichten en liedjes in meerdere talen. Tijdens de vrije uurtjes werk ik als freelance editor waardoor mijn gevoel voor taal zich blijft ontwikkelen. Ik heb veel ervaring met begeleiding van kinderen en ouders van niet-Europese afkomst. Mijn hart ligt bij het leren kennen en begrijpen van verschillende culturen en de mooiste elementen hiervan te integreren in mijn manier van leven. Na mijn derde studie Humanistiek ben ik ook geestelijke verzorging aan stervenden (en eventuele nabestaanden) gaan bieden. Dit is voortgekomen uit mijn behoefte aan extra diepgang met betrekking tot zingeving, levensbeschouwing, psychologie en filosofie. Precies ook waarom ik voor deze studie koos. Ik vind het fijn om - naast mijn werk met springlevende kleuters - iets voor terminale mensen te mogen betekenen. Het is een prachtige balans die mij vervult.

    * Ik gebruik bewust de Engelse term by heart omdat het een veel rijkere betekenis heeft dan simpelweg een verhaal uit het hoofd vertellen. Het gaat om spreken vanuit de verbeelding, met gevoel en expressie. Naast het verstand wordt ook het innerlijk aangesproken waardoor deze levendige manier van vertellen voedsel voor de ziel is.  
    Share by: